Maandag 22 april (tweede Paasdag), 11.00 – 12.30

Cultuurhistoricus Bart Jan de Graaf schets hoe de tango naar Europa kwam, zag en overwon;

Les Gallants (in uitgebreidere bezetting) laten horen hoe dat klonk.

De van oorsprong Argentijnse dans en muziek werd rond de Eerste Wereldoorlog een van de meest populaire muziekstijlen. Niet alleen in de moderne Europese metropolen als Parijs en Berlijn, maar evenzo in minder  voor de hand liggende landen als Finland en Turkije groeide de tango uit tot een ware rage.

Al snel werd de tango ook ontdekt door ‘serieuze’ componisten: Kurt Weill, Stravinsky, Ravel en anderen lieten zich gretig door de Argentijnse klanken inspireren. Maar eerst en vooral was de tango amusements- en dansmuziek die te horen was in de talloze ballrooms van het oude continent.  Dat de ‘authentieke’ Argentijnse tango – zelf een mengelmoes van o.a. Afrikaanse, Zuid-Europese, Slavische en Joodse muzikale tradities en genres – daardoor opnieuw van gedaante veranderde en ‘Europees’ werd, is één van de meest onderbelichte maar tevens een van de meest interessante aspecten van deze warmbloedige muziek. Zoals het hoort is de tango daarmee een volbloed bastaard geworden, met een verrukkelijk liederlijke stamboom. 

Bart Jan de Graaf duidt in deze lezing de muzikale kruisbestuiving die de Nieuwe en de Oude Wereld met elkaar verbindt. En hoe dat klinkt, laat het fameuze duo Les Gallants horen, bestaande uit de  Luxemburgse sopraan Cynthia Knoch en de Friese accordeonist Foppe Jacobi. Voor deze gelegenheid is het duo uitgebreid met twee muzikanten van Les Chats Noirs.

Entree € 15,- | kaarten verkrijgbaar bij Bart Jan de Graaf (tijdens de cursus over de tango of via bjdegraaf@live.nl)